Zoals velen met mij, gebruik ik al sinds jaar en dag een iPhone. Sinds de opkomst van de smartphone werd de iPhone van Apple eigenlijk al meteen als luxe gezien. Ze hadden een mooi design, een eigen software en niet te vergeten, ze waren ook altijd wat duurder dan de andere merken.
Waar je vroeger nog spelers had als Blackberry, Nokia en Motorola, bleven op den duur eigenlijk enkel Apple en Samsung nog over als échte spelers. Later kwamen er ook nog wat andere merken bij zoals Xiaomi, OnePlus, Huawei,… Hoewel deze zeker een publiek wisten aan te spreken, bleef de iPhone razend populair. Hoe kwam dat nu eigenlijk?
Ze creëerden als het ware een additieve, intuïtieve software. Ook was het handig om gebruik te kunnen maken van iCloud. Als je terug over wilde stappen op Android, dan zou je niet zomaar je gegevens kunnen overzetten. Je zou veel handmatig moeten doen. Ook werd de iPhone een beetje als een status symbool gezien. Andere merken werden toch vaak nog met een side-eye bekeken.
Apple eco-systeem
Daarnaast was er natuurlijk ook het hele ecosysteem, waaraan ook ik ten prooi ben gevallen. Alles van apple is gewoon zo mooi gedesignd en doordat je gewoon kunt inloggen met één iCloud kan je van op al je apparaten aan al je gegevens. Toegegeven, het is echt gemakkelijk. En voor de meeste producten zou ik niet meteen aan vervanging denken. Zo ben ik zéér tevreden van mijn noise canceling AirPods 4, mijn AirPods Max, iPad mini, iPad Pro, MacBook Air en iMac. Ja, I know, het is een heleboel… Ik zal er misschien een andere keer een uitgebreider artikel over schrijven. Ik heb ook de Apple Watch, enige nadeel hier is dat je deze eigenlijk enkel kunt gebruiken met een iPhone. (Zéér goed gezien Apple, zou hou je de mensen bij je natuurlijk.)
Innovatie was ver zoek
Maar goed, terug naar de iPhone. De vraag die je lange tijd kreeg was steevast: “Welk model heb jij?” Het was natuurlijk de bedoeling dat je steeds de nieuwste versie had. Maar op een gegeven moment leek het alsof er niet meer veel veranderde. Het model bleef eigenlijk altijd hetzelfde. Een beetje ronder, hoekiger of in een ander kleurtje, een camera meer of minder, maar in principe niets groundbreaking. Het was eigenlijk teleurstellend omdat ze vroeger gezien werden als innovatief, werden ze dat steeds minder. De prijs ging daarenboven ook nog steeds omhoog, iets wat uiteindelijk ook voor onbegrip zorgde.
Verlies van klanten
De iPhone is zo populair geworden dat je er al bijna eentje terugvindt in elk huishouden. Of op z’n minst een product van apple. Het luxe-exclusieve is er dus wel vanaf. Het werd een echt mainstream product, en de interesse van de mensen die iets exclusiefs willen, viel weg. Tel daarbij op dat de economie in een negatieve spiraal raakte en de prijsstijgingen moeilijk te verantwoorden waren, maakte dat mensen hun iPhone veel langer bleven gebruiken. Het was echt niet nodig om hem elk jaar te vervangen. Ze zijn kwalitatief, dus gaan echt wel even mee. Daar wilde apple een stokje voor steken door software updates bij oudere modellen te beperken.
De flip-phone
En toen was daar opeens de Samsung flip phone. Dat trok de aandacht want het was heel wat anders dan wat we gewend waren van smartphones. Een nieuw ontwerp, paste ook makkelijk in een kleiner handtasje, veel gemakkelijker dan die grote joekels van Pro Max telefoons. Ook deed het flip design nostalgisch aan en met de revival van de 90’s en 2000 trend werd ook deze telefoon een hit.
Toch bleven die-hard apple fans sceptisch. Android is toch zeer traag, onhandig, weinig intuïtief en bovendien, die iCloud gebruik ik nu ook al meer dan 10 jaar! Overstappen kost me in dat opzicht te veel… Maar is dat wel echt zo?
Technologie is niet stil blijven staan
We mogen niet vergeten dat in al die jaren de technologie niet is stil blijven staan. Andere merken zijn écht wel aan een inhaalbeweging bezig wat betreft software en gebruiksvriendelijkheid. Omdat we ‘verslaafd’ zijn aan iPhone denken we soms dat andere merken nog steeds zo werken als 10 jaar geleden, maar dat is niet zo.
Motorola Razr 60 Ultra: De voordelen
Omdat ik zelf echt geen fan ben van Samsung, maar wel aangetrokken ben door het handige flip design, ging ik op onderzoek uit. Zo kwam ik terecht bij de Motorola Razr 60 Ultra. Het scherm blijkt volgens reviews veel robuuster te zijn. Bovendien wordt hij geleverd in coole kleuren en ja, zelfs ook materialen (bv. suède of hout)! En het mooist van al, je krijgt er zelfs een gratis hoesje bij. Dat zou eigenlijk standaard moeten zijn bij alle smartphones van die prijs in mijn ogen. Waar ik eerst dacht dat ik het hoesje wat raar vond met het hengseltje, vind ik dat eigenlijk héél fijn! Ik laat m’n gsm ook veel minder snel uit m’n handen vallen. Ja over het design is echt nagedacht.
Maar goed, wat je wil weten is natuurlijk of ik blij ben. En ja, dat ben ik echt. Ik heb de smartphone nu een kleine maand in gebruik en “I’m in LOVE”. Ik voel me echt trots en happy met deze GSM. Het is een verademing, het voelt fijn om eindelijk eens iets anders te hebben. En ja, ook de camera werkt perfect. Je kunt écht heel mooie foto’s maken. Het externe scherm is groot genoeg en vaak is het zelfs niet eens nodig om je phone open te klappen.
In tegenstelling tot de Samsung, werken op de Motorola bijna alle apps ook op het kleine schermpje. Nog een ander positief punt vind ik de customizability van de schermen. Je kunt elk scherm volledig bouwen zoals jij dat wil met leuke widgets en de batterijduur is véél beter dan die van een iPhone.
Nog een laatste reden waarom ik switchte? Hij deed me denken aan mijn lievelingstelefoon van toen ik 13 was. De Motorola flip out!

Twijfel je? Durf gewoon de stap te wagen, en anders kan je altijd eens een gesprekje aangaan met chat gpt om er achter te komen welk model het beste voor jou zou kunnen zijn.







Plaats een reactie